De eerste regel voor communicatie: kruip in het vel van de persoon of groep tot wie je je richt.
Algemene tips voor communicatie
- Communicatie richt zich altijd tot iemand. Kruip daarom in het vel van de persoon of groep tot wie je je boodschap richt.
- Vertel je boodschap zo concreet mogelijk.
- Beelden zeggen soms meer dan woorden.
- Gebruik het communicatiekanaal waarmee je jouw doelgroep best kan bereiken.
- Versterk je boodschap door herhaling of door parrallel gebruik van verschillende kanalen. Maak er een communicatiecampagne van.
- Gebruik duidelijke taal en korte zinnen. Lees de schrijftips van Wablieft en download hun alternatieve woordenlijst.
- Op de werkvloer is er vandaag veel diversiteit. Klare taal brengt mensen dichter bij elkaar.
- Let op met technische termen en afkortingen. Verklaar deze. Vermijd vakjargon.
- Vraag je altijd af of iemand die geen voorkennis heeft de inhoud begrijpt.
- Bepaal wat de hoofdzaak is in je boodschap en zorg dat die goed uit de verf komt.
- Giet de tekst in een overzichtelijke structuur. Dat leest vlotter.
- Zet het bestand om in PDF-formaat via 'opslaan als' als je wil dat de opbouw en inhoud van de tekst niet kan worden gewijzigd.
- Gebruik een goed leesbaar lettertype en minstens lettergrootte 11 voor doorlopende tekst. (zie Huisstijl)
- Geef je tekst een goed ogende opbouw.
- Een apart lettertype voor titels en wat accenten in de opmaak kunnen de boodschap ondersteunen, maar overdrijf niet.
- Kwaliteit vraagt tijd.
- Wees voldoende kritisch voor jezelf.
- Leg je ontwerp voor aan testpersonen die aansluiten bij je doelgroep en weinig voorkennis hebben.
- Laat iemand anders teksten nalezen op schrijffouten. De zetduivel bestaat nog steeds in dit digitale tijdperk.
- Lees de aandachtspunten voor wie communiceert in naam van de ACOD.